niedziela, 26 maja 2013

Bommen Granaten/Brouwerij de Molen

Bommen & Granaten z holenderskiego browaru rzemieślniczego Brouwerij de Molen. W polskim tłumaczeniu browar nosi nazwę Młyn. Swoją siedzibę ma w holenderskim mieście Bodegraven, sam browar usytuowany jest w zabytkowym młynie noszącym nazwę "De Arkduif". Wybudowany został w 1697 roku, i stanowi nie lada atrakcję. 

Głównym browarnikiem oraz założycielem Brouwerij de Molen jest piwowar domowy Menno Olivier, który pracę piwowara rozpoczynał w browarze Stadtsbrouwerij De Pelgrim w Rotterdamie. De Molen został otwarty w 2004 roku, i zgarnia różne nagrody za swoje piwa. Od 2012 roku wydajność browaru wynosi 2,5hl na warkę, dzięki przeniesieniu browaru 200m od słynnego młyna, w którym na starym sprzęcie warzy się przynajmniej raz w tygodniu. Roczne wybicie Brouwerij de Molen to 6000hl. Podczas Wrocławskiego Festiwalu Dobrego Piwa próbowałem dwóch piw z nalewaka produkcji De Molen'a. Obydwa Single Hop Citra jak i Rasputin (RIS) lekko mnie rozczarowały. Teraz mam styczność z butelkową wersją ich piwa w stylu Barley Wine czyli Bommen & Granaten (Bomby i Granaty). Piwo to bagatela uwaga 32 stopnie Plato!!! Takiego mocarza jeszcze nie piłem. Bardzo lubię Barley Wine w stylu amerykańskim, z goryczką sięgającą 100 IBU. Bardzo smakował mi Horn Dog z Flying Dog'a. Bommen & Granatem fermentowało za pomocą drożdży szampańskich. Trochę obawiałem się tych 32 stopni Plato oraz 15% ABV. No ale nic, miałem co świętować w dzień, którym go piłem więc okazja do otwarcia była. Po wlaniu piana uformowała się niska, ale nie dziwiło mnie to w ogóle, przy takim poziomie ABV. Zapach to owoce suszone, śliwki, wiśnie. Nuty szampana, rodzynki, lekki miły alkohol. Bardzo przyjemny aromat. W smaku śliwki, moc piwa stawia na nogi. Alkohol miło rozgrzewa ciało. Wyczuwamy również nuty szampana, suszone owoce, goryczka średnia. W posmaku śliwka, słodycz karmelowa, nuty alkoholowe w ogóle nie dochodzą do głosu, są umiejętnie schowane. Ilość suszonych owoców w buzi powala. Bardzo miło się to pije, chyba kupię jeszcze jedną butelkę do wyleżakowania. Jestem ciekawy jak będzie smakowało. Na butelce widnieje napis mówiący nam o terminie przydatności sięgającym 25 lat. To robi wrażenie. Moja butelka miała prawie 10 miesięcy, więc stosunkowo młode piwo. Polecam wam to piwo otworzyć na jakąś specjalną okazje.
Ocena:
opakowanie 4/5
piana 1/3
zapach 4/5
smak 29/37
Ocena ogólna 38/50pkt (no Panowie brawo)


Brouwerij de Molen www.brouwerijdemolen.nl/
IBU 57
ABV 15%

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz