poniedziałek, 20 maja 2013

Rojber/Browar Szałpiw

Rojber czyli drugie piwo z Browaru Szałpiw, na tapecie naszego bloga. Rojber to 16(Blg) jest to jak mówi Janek Szała, interpretacja Dubbla. O pierwszym piwie, którym była Bździągwa możecie przeczytać TUTAJ. Ja Dubble bardzo lubię. Ale wiadomo każdy ma swoje wyobrażenie tego stylu, poza tym nie możemy patrzeć na to piwo z perspektywy opisu według BJCP czy PSPD.
Przeglądając etykietę, jeszcze przed piciem, zdziwił mnie jeden zapis, w składzie piwa znajdują się uwaga... rodzynki :) Powiem szczerze, że nie spotkałem się z wykorzystaniem rodzynek w warzeniu piwa, ale belgijskie piwa nie są moją mocną stroną, chociaż niektóre perełki są po prostu genialne (Black Albert - De Struise Brouwers, Westmalle Dubbel itp). Więc świat piw belgijskich w większości nie jest tak ciekawy jak rozwijające się browary we Włoszech, Skandynawii czy w UK, ale tak jak podałem zagłębiając się w różne fora czy blogi można dokopać się pysznych perełek. Wracając do rodzynek, zostały one użyte nie bezpośrednio lecz w syropie kandyzowanym, według receptury Szałpiw, który ma być substytutem dla słodów karmelowych czy palonych. Bardzo ciekawa koncepcja, która w trakcie degustowania, nie dawała mi spokoju, gdyż odczuwane nuty śliwkowe, były dla mnie zaskoczeniem. Po doszukaniu się informacji na temat syropu wszystko się wyjaśniło. Zaczynamy degustację, do sniftera ląduje Rojber. Piana ubita, średniopęcherzykowa, średnio trwała. Zapach to nuty estrowe, karmelowe, lekko drożdżowe. W smaku dominuje kwaskowatość, lekki karmel, estry, goryczka niska. Bardzo ciekawe smaki, rodzynki, śliwki pochodzące z syropu. Ja wyczułem również lekkie nuty wiśniowe. Gdyby dodać dużą ilość chmieli amerykańskim, mógł by wyjść z tego ciekawy Saison IPA. Nie wiem naprawdę co o tym piwie myśleć, na pewno jest ciekawe, warte spróbowania i ocenienia. Jeżeli macie okazję zachęcam do spróbowania, i czekam na wasze odczucia.
Ocena:
opakowanie 3/5
piana 2/3
zapach 3/5
smak 27/37
Ocena ogólna 35/50pkt (dobre i smaczne)

Browar Szałpiw szalpiw.pl
IBU ???
ABV 6,8%

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz