poniedziałek, 28 października 2013

Białogard vs San Diego czyli rozmowy Łukasza i Ryana

Cały czas jestem na bieżąco co się dzieje za oceanem, jeżeli chodzi o piwa rzemieślnicze. Mam subskrybowanych kilka kanałów, które oglądam regularnie. Jednym z nich jest kanał San Diego Beer Vlog, który prowadzi piwowar domowy Ryan Reschan. W ostatnich dniach nawiązaliśmy z Ryanem "współpracę", która zaowocowała takim oto wywiadem. Poza tym, opowiedziałem Ryanowi  co teraz dzieje się na polskiej scenie piwowarstwa rzemieślniczego i obiecał, że postara się wrzucić filmik na swój vlog, przybliżający jego widzom ten temat. 
Ryan może być wam znany, jeżeli śledzicie co się dzieje w USA, dzięki wygranemu konkursowi, zorganizowanemu przez browar Stone. Wraz ze swoich przyjacielem Robertem Mastersonem wygrali konkurs dla piwowarów domowych, i dzięki temu mogli uwarzyć wspólnie w browarze Stone piwo R&R Coconut IPA. Na pewno będziemy dalej utrzymywać kontakt z Ryanem, a poniżej kilka pytań i odpowiedzi, które wynotowałem z naszej rozmowy.

Łukasz [Ł]: Od kiedy jesteś piwowarem domowym??
Ryan [R]: To zaczęło się w 2009 roku, kiedy przyjaciel rodziny pokazał mi jak to się robi. Przez pierwsze półtora roku warzyłem tylko z ekstraktów, po tym czasie przerzuciłem się na warzenie z surowców.

[Ł]: Czy domowa wersja R&R Coconut IPA to Twoje najlepsze piwo, czy są inne piwa z których jesteś dumny??
[R]: Nie wiem, czy można powiedzieć, że jest to moje najlepsze piwo, ale teraz są to moje najlepsze warki. To jest na pewno najbardziej wyjątkowe piwo jakie uwarzyłem. Piwo to, to wynik kolaboracji z moim przyjacielem Robertem Mastersonem. Najlepsze R&R Coconut IPA, jest wtedy gdy połączymy razem nasze warki. Byłem dumny ze wszystkich piw jakie wygrały nagrody: belgijski Quadrupel leżakowany w beczkach dębowych virgin America, ostatnia IPA o mocnym charakterze owoców tropikalnych, oraz Imperial Stout, leżakowany półtora roku.

[Ł]: Jaki jest Twój ulubiony styl piwny oraz ulubione piwo??
[R]: Moje ulubione style zmieniały się z roku na rok, z miesiąca na miesiąc, ale teraz mogę powiedzieć, że są to piwa uwarzone w stylu Saison/Farmhouse Ale, szczególnie te uwarzone za pomocą dzikich drożdży Brettanomyces. One są dla mnie bardziej pijalne, niż te kwaśne, poza tym lepiej pasują do jedzenia. Już niedługo mam zamiar zacząć warzyć takie piwa, ale mój ulubiony styl do warzenia to Amercian Pale Ale, który jest sesyjny, pijalny i mocno nachmielony.

[Ł]: Możesz nam powiedzieć coś więcej na temat sceny craft w San Diego?? Ile jest browarów, pubów, specjalistycznych sklepów??
[R]: W hrabstwie San Diego zbliżamy się do 80 browarów. W mieście w którym mieszkam jest 10 browarów i kilka w planach. W okolicy jest kilka pubów serwujących piwa rzemieślnicze. Moje ulubione to Churchill's, Urge, Hamilton's, O'Brien's, Toronado, Blind Lady Alehouse, Sublime Alehouse, Downtown Jonhnny Brown's i Neighborhood. Moje ulubione sklepy specjalistyczne to Bottlecraft, Best Damn Beer Store, Bine & Vine, Holiday Wine Cellar, Pizza Port Bottle Shop i Olive Tree Marketplace. 

[Ł]: Polska według statystyk zajmuje 1 miejsce w Europie wśród osób warzących piwo w domu. Czy piwowarstwo domowe jest popularne w San Diego, czy ludzie wolą pić lokalne piwa rzemieślnicze??
[R]: Piwowarstwo domowe jest bardzo popularne w San Diego. Dzięki temu scena piwa w San Diego jest tak bogata i dobra. Wielu lokalnych piwowarów domowych, którzy wygrywali konkursy przeszło na zawodowstwo w ostatnich latach. Mamy 5 lub 6 klubów piwowarów domowych w hrabstwie. Ja sam jestem członkiem dwóch: Society Of Barley Engineers i QUAFF (Quality Ale and Fermentation Fraternity).  Lokalne piwo jest bardzo popularne. Nasza filozofia, którą wyznajemy brzmi: pij lokalne piwo!!

[Ł]: Możesz coś powiedzieć o piwach z Polski?? Czy wiesz co dzieje się teraz w moim kraju??
[R]: Nie wiem zbyt dużo na temat piwowarstwa rzemieślniczego oraz domowego w Polsce poza tym, że nabiera dużego rozpędu. Tutaj mamy dostępne piwa marki Żywiec oraz Okocim. W większości przypadków są one nieświeże. Bardzo bym chciał uwarzyć piwo Grodziskie. Wiem, że jest kilka browarów w USA, które uwarzyło już to piwo.
 
[Ł]: Czy według Ciebie, każdy browar rzemieślniczy w USA warzy dobre piwo??
[R]: Nie,  jest wiele browarów, które warzą złe piwa, kilka nawet w San Diego.

[Ł]: Czy jesteś fanem piw kwaśnych?? Czy to prawda, że piwa kwaśne i leżakowane w beczkach po bourbonie, whisky itp. to przyszłość piwowarstwa rzemieślniczego??
[R]: Jestem wielkim fanem piw kwaśnych. Z roku na rok stają się coraz bardziej popularne. Leżakowane piw w beczkach, również będzie rosło w siłę. Ale nie uważam, aby piwa kwaśne lub leżakowane w beczkach mogły przebić IPA pod względem popularności przez najbliższe lata. Myślę, że piwa kwaśne i uwarzone za pomocą dzikich drożdży Brettanomyces, staną się prawie tak samo popularne w pewnym momencie. Amerykańskie browary rzemieślnicze będą nadal przesuwać granicę piwa oraz ożywiać style piwne, których nie ma w okolicy. To bardzo ekscytujący czas dla piwowarstwa rzemieślniczego, mam nadzieję, że piwowarzy domowi dalej będą inspirować profesjonalne browary.

A więc widzicie dzieję się dużo w San Diego. Na pewno postaram się wrzucić kolejne nasze ciekawe rozmowy. Zapraszam was do oglądania kanału Ryana, jedna z ciekawych pozycji ma tytuł (Homebrew Wednesday), w którym Ryan zajmuje się wyłącznie piwowarstwem domowym. Czekamy na jego film o polskiej "r"ewolucji piwnej, mam nadzieję, że dobrze mu wszystko przekazałem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz