wtorek, 28 maja 2013

Świętojańskie(Piwo sezonowe)/Browar Okocim

Browar Okocim idąc chyba za trendami, i za poszukiwaniem nowego klienta, postanowił utworzyć w swoim asortymencie "piwa sezonowe". Jako pierwsze na miesiące maj-czerwiec przewidziano: Świętojańskie, na sierpień-wrzesień: Dożynkowe, listopad-grudzień: Świąteczne i ostanie na luty-marzec 2014: Wielkanocne.
I tak mamy do czynienia z piwem 1) niefiltrowanym 2) niepasteryzowanym 3) jasne pełne z dodatkiem Porteru (na etykiecie jest Portera) 4) Koźlak. Na papierze wszystko wygląda fajnie, pierwsze dwa piwa mają przyciągać klientów magicznymi słowami niefiltrowane i niepasteryzowane. Piwo Świąteczne może być ciekawe, połączenie Lagera z Porterem plus świąteczne przyprawy. Wielkanocny koźlak pewnie będzie nijaki, no ale zobaczymy. Piwo zakupiłem w Kauflandzie, i byłem ciekaw co Okocim zaprezentuje, i jaką obierze taktykę na te piwa. Nie chciałem od razu spisywać tego piwa na straty, gdyż nie pozwala mi na to honor blogera. Pomyślałem sobie no oki, pewnie będzie słodowo, biszkoptowo bez goryczki, no i co...?? O tym zaraz, na stronie i kontretykiecie możemy przeczytać: "Na powitanie lata proponujemy lekkie i orzeźwiające, niefiltrowane piwo Świętojańskie, produkowane z jasnej odmiany słodu. Wspaniale gasi pragnienie, dlatego doskonale wpisuje się w atmosferę pierwszych ciepłych miesięcy - maja i czerwca" Zapomniano pewnie dopisać: pij mocno schodzone, aby bardziej ugasić pragnienie i poczuć moc orzeźwienia i braku smaku. No oki, nie czepiam się więcej i zaczynam degustacje. Piana drobnopęcherzykowa, jest ładna, ale szybko opada i zanika. Zapach to nuty słodowe, lekko kwaśne, cytrynowe, lekko estrowe. W smaku na pierwszym planie nuty biszkoptowe, słodowe, bardzo wytrawne piwo. Wyczuwamy w tle lekkie nuty estrowe oraz nuty drożdżowe od braku filtracji (na dnie osad drożdżowy). Goryczka jest zerowa, a nawet bym powiedział ujemna.  No cóż ja swoje piwo wypiłem tylko w połowie, reszta poleciała w kanał. Szkoda mi czasu i zdrowia na męczenie się z piwem, które nic nie wnosi i jest nijakie. Więc wróżę, że piwo dobrze się sprzeda w czerwcu, kiedy np Kaufland zejdzie z ceny do 2zł i lud masowo wykupi i wypije. Trzeba czekać teraz do sierpnia na magiczne piwo niepasteryzowane, tjaaaaaaa...
Ocena:
opakowanie 3/5
piana 1/3
zapach 2/5
smak 17/37
Ocena ogólna 23/50pkt (zimne smakuje, ale wolę ciepłą herbatkę)


Browar Okocim (Piwo sezonowe) www.piwasezonowe.pl
IBU ???
ABV 5%

mała ciekawostka:
 

7 komentarzy:

  1. Mnie zabił opis Świątecznego: "zwrócić uwagę na zapachy (...) podkreślone nutą alkoholową.". No pychota...

    OdpowiedzUsuń
  2. No to bym rozumiał - ekstrakt 18 i 4.5% choć pewnie za słodowe...ale nowość 10.5 blg i 5%? toż to do zera prawie odfermentowane....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś inaczej oznaczało się zawartość alkoholu, stąd takie parametry.

      Usuń
  3. Możliwe (wagowo?), tym niemniej trudno dzis znaleźć koncernowe piwo o takim ekstrakcie pomijając portery, a specjalne piwa to tylko z dodatkami przyprawami itd.

    OdpowiedzUsuń
  4. Moze nie jestem koneserem ale mnie tak smakowalo swietojanskie, ze pobieglem po 3 kolejne do Tesco. Pytanie jakie mozna postawic autorowi to czego oczekiwal sam po piwie a co moga oczekiwac inni? Ja dostalem czego oczekiwalem...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piwo opisujemy bazując na zgodności ze stylem w jakim zostało uwarzone. Wiadomo, że każdemu smakuje co innego, kobiety, mężczyźni inaczej odczuwają goryczkę, smaki. Piwo ma sprawiać przyjemność, my tylko pokazujemy, że są inne piwa w Polsce i na świecie. To jak z samochodami, Maluch i Ferrari, jeden jeździ i drugi, a jednak Ferrari daję przyjemność z jazdy i nutę podniecenia.

      Usuń